Dzieci siedzą w ławkach tak, by widziały siebie a nie swoje plecy - razem z dziećmi zmieniliśmy ustawienie ławek w klasie - podczas każdych zajęć edukacji wczesnoszkolnej siedzą w grupkach, czasami w jednej dużej. Na lekcjach religii dzieci także już siedzą w grupach, bo jak również przyznaje B. Gronek – nauczycielka religii: „ten system się sprawdza, dzieci dobrze pracują, widzę efekty”. Niestety zbyt liczne klasy nie pozwalają na pełną swobodę w tym zakresie. Jednakże dzięki wprowadzonym przez nas zmianom, dzieci nie oglądają swoich pleców, widzą siebie, mogą się ze sobą komunikować. Dzięki temu praktycznie zawsze uczą się współpracy, która nie jest dla nich już niczym nowym, a praca w grupach nie odbywa się tylko czasami podczas niektórych, wybranych działań tak zorganizowanych przez nauczycielki/nauczycieli. Dzieci nabywają także kolejną ważną umiejętność – pomagają sobie wzajemnie, czynią to w przeróżnych sytuacjach, wspierają się, bo intuicyjnie czują, że tak trzeba. Dzięki takiemu ustawieniu uczą się same od siebie, co bardzo sprzyja procesowi uczenia się, albowiem natychmiastowe wykorzystanie wiedzy – uczenie innych - to około 90% szans na powodzenie tego procesu, ilustruje to stożek Dale'a:

 

stożek Dalea

Lidia Mokarska i Bernadetta Gronek

ustawienie lawek ustawienie lawek1 ustawienie lawek2 ustawienie lawek3 ustawienie lawek4 ustawienie lawek5

Przydatne linki

100 lecie bydgoszczy

logo emic

logo certyfikatu szkoła

edurewolucja logo

logotyp bip

logo kuratorium

budzaca sie szkola

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej informacji znajdziesz Tutaj.