Innowacja pedagogiczna „Książka uczy, bawi i wychowuje” realizowana jest w klasie 3a

Autor i nauczyciel realizujący innowację : Elżbieta Jasińska

I. Charakterystyka innowacji

Innowacja przeznaczona jest dla uczniów klasy III a, obejmuje materiał o treściach literackich i wychowawczych. Jej realizacja rozpocznie się we wrześniu 2017 roku, a zakończy w maju przyszłego roku.

 

Podzielona została na kilka działów obejmujących cele ogólne kształcenia i wychowania, cele szczegółowe, treści nauczania, procedury osiągania założonych celów, a także przewidywane osiągnięcia uczniów.

Innowacja nie jest przedsięwzięciem jednorazowym z możliwością jej modyfikowania. Będzie realizowana zarówno w formie odrębnej edukacji, jak i poprzez włączenie w cykl nauczania treści poszczególnych edukacji.

Treści zostały tak dobrane, aby rozwijały logiczne myślenie, zachęcały dzieci do poszukiwania, działania oraz inspirowały do kreatywnej twórczości w oparciu m.in. o dostępne środki i narzędzia multimedialne.

Dokumentowaniem działań uczniów będzie m.in. wykonanie

albumów z ilustracjami „Losy ulubionego bohatera”, oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej propagującej etyczny

styl życia w oparciu o własne doświadczenia literackie i nabyte umiejętności. Planowane jest umieszczanie na bieżąco sprawozdań z przebiegu innowacji na stronie internetowej szkoły.

Zajęcia będą realizowane w oparciu o poszerzone poszczególne treści programowe dla wszystkich uczniów w wymiarze 1 godzina edukacji polonistycznej w tygodniu. Wszystkie zajęcia prowadzone będą przez nauczyciela –wychowawcę kl. III a – panią Elżbietę Jasińską.

II. Cele kształcenia i wychowania oraz metody i formy pracy

Cele główne programu:

  • rozwijanie i kształtowanie zainteresowań czytelniczych,

  • rozbudzanie umiejętności poszukiwań literackich,

  • kształtowanie nawyku czytania i zdobywania wiedzy,

  • wzmocnienie i wzbogacenie zasobów dziecka tak, aby lepiej potrafiło radzić sobie z trudnościami życiowymi,

  • zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputerów.

Szczegółowe cele zajęć literackich z elementami biblioterapii

Uczeń:

  • chętnie i samodzielnie czyta książki,

  • zna i docenia terapeutyczną rolę literatury,

  • rozwija swoje zainteresowania czytelnicze,

  • samodzielnie odwiedza bibliotekę,

  • potrafi określić swoje potrzeby czytelnicze,

  • czyta ze zrozumieniem,

  • czuje się zauważone i docenione,

  • ma poczucie własnej wartości,

  • wzbogaca swoją wiedzę o świecie i ludziach,

  • rozpoznaje, nazywa i wyraża swoje uczucia,

  • stara się panować nad własnymi emocjami,

  • rozwija poczucie empatii,

  • jest wrażliwe na potrzeby innych,

  • potrafi pracować z grupą,

  • potrafi skutecznie komunikować się z grupą,

  • poznaje różne sposoby rozwiązywania sytuacji trudnych.

Proponowane metody pracy:

- praktyczne: wystawy prac,

- poszukujące,

- audiowizualne,

- aktywizujące,

- ćwiczenia interaktywne,

- wycieczki do teatru,

- praca z komputerem,

- drama, inscenizacja,

- oglądowe: pokaz, spotkania z ciekawymi ludźmi,

-elektroniczne zasoby edukacyjne

-wykorzystywanie dostępnych stron www.

Formy realizacji innowacji

  • zajęcia z zastosowaniem ćwiczeń interaktywnych,

  • gry i zabawy ruchowe,

  • pogadanki, rozmowy,

  • konkursy plastyczne, recytatorskie, literackie

  • wykonywanie albumów

  • wykonywanie książeczek

  • przygotowanie inscenizacji, głośne, samodzielne czytanie tekstów przez dzieci,

  • czytanie wybranych tekstów literackich przez lidera grupy lub prowadzącego zajęcia,

  • słuchanie tekstów o różnym charakterze (np. relaksacyjne, aktywizujące),

  • dyskusja nad czytanym utworem,

  • pisanie listu do bohatera,

  • wymyślanie innego zakończenia utworu,

  • wymyślanie dalszych losów postaci niekoniecznie pierwszoplanowych,

  • wchodzenie w rolę wybranego bohatera i przedstawianie scenek,

  • wykonywanie ilustracji do czytanego utworu,

  • ilustrowanie własnego nastroju i emocji,

  • gry i zabawy literackie: wymyślanie krótkich tekstów literackich i poetyckich, fraszek, zagadek, krzyżówek,

  • tworzenie ilustrowanych katalogów do literatury dziecięcej.

  • zajęcia prowadzone przez zaproszonych gości.

Uczestnicy zajęć

Zajęcia przewidziane są dla uczniów klasy III a:

  • dla relaksu,

  • ze względu na zainteresowania literackie,

  • potrzebujących pomocy ze względu na:
    - problemy rodzinne,
    - brak akceptacji ze strony grupy rówieśniczej,
    - trudności w nauce,

  • - konflikty rówieśnicze
    - inne trudności życiowe.

Zasady prowadzenia zajęć:

  • integracja uczestników zajęć,

  • swoboda uczestnictwa,

  • uwzględnianie zainteresowań literackich,

  • uwzględnianie potrzeb i preferencji,

  • dostosowanie poziomu i tempa zajęć do poziomu intelektualnego i fizycznego uczestników.

III. Narzędzia badawcze:

  • dokumentacja elektroniczna,

  • wywiady,

  • ankiety dla uczniów i rodziców,

  • dokumentacja fotograficzna, plastyczna,

  • wystawa prac.

Przydatne linki


logotyp bip

logo kuratorium

logotyp men

logotyp bydgoszcz

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej informacji znajdziesz Tutaj.