Nasza szkoła w tym roku po raz kolejny włączyła się do obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu DBI. Dzień ten obchodzony był 9 lutego 2021, zaś w szkole obchodziliśmy Tydzień Bezpiecznego Internetu TBI. W związku z tym podjęto szereg działań, aby dotrzeć z informacją do każdego ucznia, sprowokować go do refleksji nad korzyściami i zagrożeniami płynącymi z Internetu.

Do akcji przyłączyli się wychowawcy, nauczyciele informatyki, języka polskiego, plastyki oraz nauczyciele świetlicy.


W ramach zajęć z wychowawcą przeprowadzono zajęcia tematyczne:

Lekcja bezpieczeństwa, Jestem bezpieczny w sieci, Asy Internetu, Przygody Plika I Foldera w sieci, Owce w sieci, Bezpieczny Internet, Moja prywatność on-line, Jak poruszać się po sieci?, Uważni on-line, Gdzie jest Mimi? O bezpieczeństwie i rodzajach zagrożeń w sieci, Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?
Odbyły się zajęcia pod hasłem Poradnik bezpiecznego korzystania z Internetu. Uczniowie tworzyli plakaty, wypisywali rady ostrzegające przed niebezpieczeństwami jakie niesie Internet na podstawie filmików.  


W ramach Dnia Samorządności przygotowane zostały konkursy dla uczniów klas 4-8:

  • Film “Starsi radzą młodszym jak bezpiecznie korzystać z Internetu”
  • Quiz i krzyżówka 
  • Ulotka graficzna 

Na lekcjach informatyki uczniowie przygotowali porady, dialogi w formie komiksu, prezentacji multimedialnej, animacji w aplikacji Scratch, historyjki obrazkowej, chmury wyrazowej i memów oraz dowiedzieli się jak korzystać z Internetu bez hejtu.

Podczas lekcji języka polskiego poruszano temat Wirtualny świat- szanse i zagrożenia.

Uczniowie przypomnieli zasady netykiety. I tak wskazali, iż należy: szanować innych ludzi (nie hejtować, nie obrażać), w korespondencji nie używać wielu emotikonek, caps locka), szanować własność innych osób.

      korzyści związane z Internetem        

  • Wyszukiwanie informacji.
  • Szybka komunikacja- kontakt z innymi ludźmi (portale społecznościowe).
  • Utworzenie e-firmy.
  • Szybki i szeroki dostęp do wiedzy.
  • Rozrywka (gry, muzyka, filmy).
  • Zakupy.
  • Oferty pracy

       zagrożenia związane z Internetem

  • Wirusy.
  • Kradzież, np. pieniędzy, tożsamości.
  • Cyberprzemoc.
  • Hejtowanie .
  • Trollowanie.
  • Publikowanie w Internecie zmodyfikowanych ośmieszających zdjęć/filmików.
  • Nękanie.
  • Obrażanie.

Uczniowie poznali definicję cyberprzemocy. Agresja elektroniczna - stosowanie przemocy przez: nękanie, prześladowanie, wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi typu elektronicznego takich ,jak: SMS, e-mail, witryny internetowe, fora dyskusyjne w Internecie, portale społecznościowe i inne.

Uczniowie odpowiadali na pytania

1. Jakie mogą być formy cyberprzemocy?

    Stosowanie wulgarnych wyrazów,  kradzież tożsamości, podszywanie się pod inną         

    osobę, publikowanie ośmieszających  filmów, zdjęć, włamanie na czyjeś konto, 

    nękanie, prześladowanie.

2. Co czuje sprawca cyberprzemocy?

    Złość, zazdrość, siłę.

3. Co czuje osoba doświadczająca cyberprzemocy?

    Smutek, bezsilność, złość, wstyd, rozczarowanie, strach, przerażenie, niepokój.

4. Dlaczego ktoś stosuje cyberprzemoc?

    Czuje się anonimowy. Ma różne problemy. Nie sądzi, że może zostać ukarany. 

5. Jak powinni zachować się świadkowie cyberprzemocy?

    Zgłosić zdarzenia osobom dorosłym

6. Co powinna zrobić ofiara przemocy?

    Zgłosić zdarzenia osobom dorosłym, np. rodzicom, nauczycielom; instytucjom, np. policji.
    Należy wspierać osobę dotkniętą cyberprzemocą!

Uczniowie również wskazali, jakie są konsekwencje cyberprzemocy i do czego może  doprowadzić. Może doprowadzić do wycofania się, strachu, lęku, braku zaufania w  kontaktach z kolegami i samobójstwa.

 

Na lekcjach plastyki uczniowie przygotowali projekt ulotki na temat bezpiecznego korzystania z internetu oraz fowistyczne formy, barwne wędrówk i- W moim świecie natury i techniki


Pedagog szkolny zachęcała do akcji "Nie zgub dziecka w sieci" Przy okazji Dnia Bezpiecznego Internetu zaproponowała naszym uczniom wyjątkowe wyzwanie - Bądź jeden dzień offline. W dobie nauczania zdalnego nie chodzi o brak uczestnictwa w lekcji, ale o mądre korzystanie z jego zasobów.

 

Podczas spotkań z rodzicami wychowawcy zachęcali rodziców do zgłębienia tematu bezpieczeństwa dzieci w Internecie, udostępnili materiały związane z bezpieczeństwem

  • Projekt edukacyjny “Zostań znajomym swojego dziecka”
  • Bezpieczeństwo dzieci on-line
  • Nadmierne korzystanie z Internetu przez dzieci i młodzież
  • Pomyśl zanim kupisz - porady dla dorosłych na temat tego, jak dokonać rozważnego zakupu sprzętu elektronicznego dla dzieci. wskazówki jak uchronić przed nimi najmłodszych oraz gdzie się zwrócić o pomoc.
  • Co moje dziecko robi na Youtube
  • Internet bez przesady

Świetlica szkolna również realizowała działania na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci klas 1-3 do zasobów internetowych oraz prowadziła zajęcia mające na celu zaznajomienie z problematyką bezpieczeństwa on-line i pozytywnym wykorzystaniem Internetu.

Nauczyciele poszerzają swoją wiedzę na temat bezpieczeństwa w Internecie poprzez udział w konferencji z okazji DBI oraz w webinariach na temat hejtu, cyberprzemocy, Bezpresji - dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży w kontekście mediów społecznościowych, Jak uczyć dzieci bezpieczeństwa w sieci? Edukacja na temat hejtu i mowy nienawiści (SELMA)

W wyniku podjętych inicjatyw, skłoniliśmy młodych internautów do refleksji nad korzyściami i zagrożeniami płynącymi z sieci, wskazaliśmy naszym uczniom, że decyzje podejmowane w świecie wirtualnym mogą mieć wpływ na ich realne życie. Mamy nadzieję, że uczniowie w wyniku tych działań, unikną wielu niebezpieczeństw związanych z Internetem i będą świadomie surfować w Internecie.

Relacja z DBI DBI - klasy I - III DBI w świetlicy

Partnerzy i linki

egzamin osmoklasisty matematyka logo

deklaracja dostepnosci logo

100 lecie bydgoszczy

logo emic

logo certyfikatu szkoła

edurewolucja logo

logotyp bip

logo kuratorium

budzaca sie szkola

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej informacji znajdziesz Tutaj.